מלבד אלו שלא אוהבים את הזהות היהודית של המדינה, משום שלדעתם דת היא דבר פנאטי ופרימיטיבי, יש ציבור מסויים שטוען "מי קובע מהי היהדות ומהי התורה?, החרדים?, אני מאמין ביהדות שלי כמו שהיא, סופגניות בחנוכה, התזת מים בשבועות, כיפור בבית הכנסת!
במאמר קודם כתבתי, כי הזהות היהודית במדינה, מבוססת על הציבור החרדי, אם זה באורח החיים החרדי אשר משמר על הגרעין הקשה של היהדות, ואם זה בשמירה על הצביון היהודי במדינה.
מלבד אלו שלא אוהבים את הזהות היהודית של המדינה, משום שלדעתם דת היא דבר פנאטי ופרימיטיבי, יש ציבור מסויים שטוען "מי קובע מהי היהדות ומהי התורה?, החרדים?, אני מאמין ביהדות שלי כמו שהיא, סופגניות בחנוכה, התזת מים בשבועות, כיפור בבית הכנסת!. בטיעון זה הם מבלבלים למעשה בין שתי שאלות שונות לחלוטין האחת היא: "מהי היהדות", בכלל, והשניה היא "מהי היהדות שלי", כפרט.
בשאלה "מהי היהדות שלי" אכן יש מקום לכל אחד להתגדר בו, אני התחברתי לאוזני המן, ידידי התיידד דווקא עם הסופגנייה, והשכן הכי אוהב את הדבש בראש השנה. ביהדות של יאיר לפיד (ע"פ פירסום בעבר) כדוגמא, שמור מקום של כבוד לישו הנוצרי, יאיר רואה בו אחד מגדולי האומה היהודית, צודק, הוא אכן היהודי שהצליח לצבור לעצמו הכי הרבה "אוהדים"... האם זו "יהדות"? זו היהדות הפרטית של יאיר לפיד!! (שאבות אבותיו וודאי נהרגו בשמו של יש"ו יימח שמו).
בשאלה "מהי יהדות" לא יכול להכריע אדם מהרחוב, לא חרדי ולא חילוני, כן, התורה לא "שייכת" גם לא לחרדים, התורה "שייכת" למורי ההוראה העוסקים בה עשרות בשנים על מנת לקיימה, וכמו שבעניין משפטי סבוך יכול להכריע רק עורך דין/שופט בכיר ומנוסה, ובעניין רפואי סבוך יכול להכריע רק פרופסור ותיק ומנוסה, כך בשאלה מהי דעת התורה ומהי היהדות במציאות מתחדשת יכול להכריע אך ורק מי שהוא עוסק בעניין במשך שנים, והוא בקי ומבין בתחום.
גם להכריע בין מורי הוראה שונים ("יש רבנים שמתירים, אני סובר כמוהם"), אין זה מתפקידו של כל אדם, וודאי לא של מי שלא מציית לדעת מורה ההוראה המתיר, עת שאוסר הוא דבר אחר, ורק בעניין בו דעתו ודעת מורה ההוראה נפגשות הוא "סובר" כמוהו, כלומר לא "אני יהודי", אלא "גם היהדות כמוני".
ועל כן בשאלות שיש בהם מחלוקת בין מורי הוראה, נניח בין "מחמירים" ל"מקלים", לא בן אדם חילוני אמור להכריע, זו גם הסיבה שהרב שלמה אבינר הורה שבבחירות על הרבנות הראשית אמורים להכריע רק יראי שמים, במחלוקת הזו יש להכריע ע"פ:
גדלות בתורה.
נקיות מדעות פסולות.
נקיות מנגיעות ממון שררה וכדומה.
פסק שהוא ע"פ הלכה צרופה ומזוקקת מצרכים שונים ומשונים.
קליק על אהבתי וקיבלת את כל החדשות והעדכונים מדוסים