טורים

על צבא, הלכה ושנאת אחים

כיצד הופך חייל גיבור על משמרתו לאוייב המדינה? * ואיך זה שאדם בור וכושל נהיה גיבור לאומי? * כך mako מתעלל ברגשותיכם, ויוצר מניפולציה מבלי שתוכלו להבין אותה * מבוא זריז לפסיכולוגיית המונים

בזמן שאני מבלה בנחת מול המחשב, צדה עיני כותרת בולטת בדף הפייסבוק של mako.
הכותרת בלטה לא רק בגלל הנושא החדשותי מעורר המחלוקת, אלא מפני שלא מצאתי אפילו חבר אחד שלא הגיב לכתבה או הגיע עליה דעה כזו או אחרת.

הנה הידיעה מנקודת המבט של mako:

קודם הכותרת: המשגיח זרק את כל האוכל של הלוחמים - ליל הסדר בוטל!

חיילים לוחמים ואמיצים סגרו את החג בבסיס - גם חג וגם שבת.
הם חזרו מפעולה צבאית נועזת, ומאחר וזו היתה פעולה הירואית ואמיצה, הם חזרו מאוחר ולא יכלו לחגוג את סדר פסח עם שאר החיילים בבסיס, אלא שמרו להם אוכל מאוחר יותר.

מאחר והטבח הצבאי, שהוא נגד (משמע, איש קבע, מעל 3 שנים בצה"ל) כה רצה שלחיילים שיהיה אוכל חם, הוא הפעיל פלטה של שבת לאחר כניסת השבת, וחימם עבורם את האוכל.
כאשר משגיח הכשרות הבחין שהטבח חימם את האוכל במהלך השבת - הוא הורה לזרוק את כל האוכל, וכתוצאה מכך - הלוחמים האמיצים אכלו רק מצות ונקניק.

הלוחמים לא יכלו להתלונן בגלל החוקים הנוקשים של צה"ל, ואיזה מסכנים וכו' וכו'..

 

וכעת אתן כמה עובדות על חוקי צה"ל, על צה"ל עצמו, ונשפוט יחד את הסיפור:

  1. כל אחד ששירת מעל 3 שנים במטבח צבאי יודע שאסור לבשל אוכל לאחר כניסת השבת / החג.
     
  2. לפי חוקי צה"ל וההלכה - מותר לחמם אוכל בשבת. עובדה שהאוכל בשבת בבוקר ובשבת בצהריים מגיע חם.
    אם משגיח הכשרות הורה לזרוק את האוכל, משמע שהטבח התחיל לבשל את האוכל לאחר כניסת השבת.
     
  3. זוהי תמונה של פלטת שבת רגילה:
    פלטת שבת רגילה
    על פלטה כזו אי אפשר להניח אפילו חצי סיר צבאי.
    בבסיסי צה"ל יש תנורים צבאיים (אם יש לכם תנור גדול בבית, הגדילו אותו בדמיונכם בערך פי 2.5, וזה רק לאוכל הבשרי..  יש עוד אחד בשביל חלבי) שפועלים באופן אוטומטי כל השבת, ולכן לא היה צריך להדליק במיוחד ולחלל שבת כדי לחמם אוכל.
     
  4. לפי מה שהסברתי עד כה (יש תנורים מאוד גדולים לחימום שכבר דלוקים במהלך השבת, וגם לא זורקים אוכל שחומם בשבת, אלא רק אם תחילת בישולו היה לאחר כניסת השבת) - ניתן להסיק דבר אחר:
    הטבח התחיל לבשל את האוכל לאחר כניסת החג, ולא "רק חימם" אותו.
     
  5. אם ניקח בחשבון שחייל צה"ל נורמלי מתחיל את יום הפעילות שלו "בערך" ב-8:00 בבוקר, ואת העובדה שכניסת החג (לאור תזוזת השעון שעה קדימה) היתה בערך בשעה 18:40, קשה לי להבין למה הטבח לא הספיק להתחיל לבשל את האוכל לפני כניסת השבת.
    הרי ככל הנראה רק שבועיים קודם לכן, כשכניסת השבת נעשתה בערך בשעה 17:30 (בגלל שעון החורף) לא נרשמה שום תקלה.
    האם זו אשמתו של משגיח הכשרות או של הטבח?
     
  6. מאחר ואני (עדיין) נחשב צעיר, יצא לי להכיר ולפגוש לא מעט משגיחי כשרות - חלקם חברים טובים, חלקם מכרים, חלקם אנשים שיצא לי לפגוש פה ושם..   בכל זאת - זה נחשב (יחסית) אחלה ג'וב בצבא.
    אבל מה נקודת הטיעון שלי?  רוב משגיחי הכשרות שפגשתי הם...   חילונים!
    אלה שלא חילונים, הם סוג של חוזרים בתשובה שמכירים פחות הלכות כשרות ממני. (ולא, אני לא אדם דתי).

 

מה הרגיז אותי?

  • כותרות שמושכות אש וגורמות לאנשים לשנוא אנשים אחרים.  מי אמר שמשגיח הכשרות הוא בכלל דתי ועשה זאת ממניעים דתיים אישיים ולא ממניעים של חוקי צה"ל?  מי אמר שלא היו בגדוד גם חיילים דתיים שהעדיפו לאכול מצות מאשר אוכל שלדעתם אינו כשר לפסח?
     
  • הטקסט הסובייקטיבי להחריד של הכתבה, שללא ספק מאשים את משגיח הכשרות בעובדה שהוא ציית לחוקי צה"ל, מאשר לנגד שהפר אותם.
     
  • השימוש הבוטה ברגשות החיילים.
    "החיילים לא יכולים להתנגד", "ההורים והחיילים בכו למפקדים", "המשגיח 'הורה' לזרוק את האוכל"..  רק חסר היה שיספרו על המשגיח שסימן את החיילים בטלאי צהוב וקרא לטבח: "יהודון, כל האוכל היאורה תשליכוהו".
     
  • סילוף העובדות.
    "הטבח רק חימם" (הוא לא חימם - הוא רק התחיל לבשל לאחר כניסת השבת), "ליל הסדר בוטל" (הוא לא בוטל, פשוט לא היה הרבה אוכל), "לא היה איך לעשות קידוש, לא היה יין.." (גם את היין הוא שם על הפלטה כדי שיתחמם?!)
     
  • התגובות של הגולשים.
    לאחר כתבה כזו סובייקטיבית קשה להאשים את רוב התגובות, אבל בחייאת - תבדקו עובדות! את תקנו את כל מה שמוכרים לכם!  בייחוד לא כשהמסר המרכזי הוא לשנוא אחרים.

 

באדיבות הבלוג של דוד לוי

קליק על אהבתי וקיבלת את כל החדשות והעדכונים מדוסים