חרדים אמיתיים

הרב ישראל נוימן - לייצר בגדים נקיים משעטנז

הרב נוימן נחשב חלוץ בפיתוח תכניות ייצור לבגדים נקיים משעטנז

בשעת ערב, בליל בדיקת חמץ, צלצל הטלפון בביתו של הרב ישראל נוימן (66), היועץ המקצועי של הרבנות הראשית לישראל לענייני שעטנז והממונה על כשרות הבגד בחברת 'בגיר'. האישה מעברו השני של הקו הציגה את עצמה: "אני אלמנה. יש לי שני בנים, תלמידי ישיבה. קניתי להם חליפות חדשות לכבוד החג. עכשיו גילו כי אין בחליפות תווית הכשר שהן 'ללא שעטנז'. מעבדות השעטנז כבר לא מקבלות בגדים לבדיקה. אנא עזור לי שאוכל לשמח את בניי בחליפות חדשות".

אף שהרב נוימן היה עסוק מאוד באותה עת החליט להירתם למען האישה. "התקשרתי למנהל מעבדת השעטנז בבני-ברק", הוא מספר. "המנהל ביקש שישלחו אליו מיד את החליפות והבטיח כי לא ילך לישון עד שיסיים את הבדיקה. בשעה שתיים וחצי בלילה הוא הודיע לי כי סיים את עבודת הבדיקה, וכך יכלו שני היתומים ללבוש חליפה חדשה וכשרה בחג".

אחריות לכלל ישראל

הסיפור הזה גם משקף את המצב העגום בתחום בדיקת שעטנז. "יש מעט מאוד מעבדות שעטנז", אומר הרב נוימן. "זו עבודה שבקושי מפרנסת את בעליה. מי שעוסקים בה עושים זאת מתוך אחריות לכלל ישראל".

הרב נוימן נחשב חלוץ בפיתוח תכניות ייצור לבגדים נקיים משעטנז. הוא נולד בהונגריה, ובהיותו בן שלוש עלה לארץ. משפחתו הייתה ידועה בעולם הטקסטיל. אביו וסבו עסקו במלאכה זו. לאחר שירותו ביחידה קרבית בצה"ל החל לעבוד במחלקת תשמישי קדושה ברבנות תל-אביב. "במסגרת עבודתי עבדתי עם כמה מפעלים בתחום השעטנז. בארץ היו אז שתי מעבדות בלבד שבדקו שעטנז", הוא מספר.

רזי המקצוע

עם התקדמות העבודה הבין הרב נוימן כי חסר לו ידע מקצועי. "החלטתי לנצל את מלגת הלימודים שקיבלתי מצה"ל והלכתי ללמוד את רזי המקצוע במכללת שנקר. את עבודת ההתמחות שלי עשיתי במפעל 'בגיר'. היו שם למעלה מאלף עובדים, וכך יכולתי לראות את התעשייה מקרוב וללמוד אותה לעומקה".

כשגמר את עבודת ההתמחות ביקש ממנו מנהל המפעל להוסיף לעבוד במפעל ולרכז את הטיפול במניעת שעטנז. "איך יהודים יוסיפו ללבוש חליפות בלי שעטנז?", שאל אותו. הרב נוימן החליט להישאר, ומאז הוא שם.

איסור בכל לבישה

במרוצת השנים נעשה הרב נוימן אחד המומחים הגדולים לאיתור שעטנז בתעשיית הבגדים. "פיתחנו שיטה איך להבטיח שלא יהיה שעטנז", מסביר הרב נוימן. "זה לגמרי לא פשוט, כי חומרי-גלם רבים מתגלגלים במפעלים, וכשחסר חומר-גלם אחד, משתמשים בחומר-גלם אחר ונוצרות בעיות".

הוא מוטרד מחוסר המוּדעות בציבור: "המוכרים מספרים סיפורים שערכו בדיקה מדגמית ושהכול כשר. אין לזה שום כיסוי הלכתי. איסור שעטנז מופיע בתורה פעמיים, בפרשת קדושים ובפרשת כי-תצא. אם נכשלת במאכל לא-כשר, חס וחלילה, זה חד-פעמי, אבל בשעטנז אתה עובר על האיסור בכל פעם שאתה לובש את הבגד. הקונה צריך לדעת שאין קונים חליפה שאין לה תווית הכשר. לחץ מצד הקונים יבטיח שהחנויות ידאגו שכל הבגדים הנמכרים יהיו בהכשר מוסמך".

פורסם במדור חיים יהודיים\שיחת השבוע

קליק על אהבתי וקיבלת את כל החדשות והעדכונים מדוסים